Insumi EU

3/06/2011

...vedete autohtone....

6) Iris

 
Povestea formatie IRIS a inceput in 1977, grupul evoluand in formula Nutu Olteanu, Emil Lechiteanu, Nelu Dumitrescu. De-a lungul timpului, componenta formatiei a suferit schimbari, prin trupa perindandu-se Lucian Chivu, Sorin Chifiriuc, Florin Ochescu, Marty Popescu sau Adrian Ilie.

Intr-o activitate de aproape 23 de ani, IRIS s-a impus drept cel mai solid nume al rockului romanesc. La inceputul anilor '80, tandemul Cristi Minculescu-Nelu Dumitrescu, care a rezistat pana azi, canta impreuna cu Nutu Olteanu (chitara), Florin Ochescu (chitara) si Marty Popescu (ch. bas). Impreuna au realizat un excelent album de debut, din care, majoritatea pieselor au intrat in istoria rockului romanesc: DOAR PENTRU VOI, TRENUL FARA NAS(versuri A. Paunescu), PE APE, CEI CE VOR FI (versuri M. Dinescu), IRIS.

In 1987 apare IRIS II cu o extraordinar de indrazneata coperta, pe acele vremuri, ce-l reprezenta pe unul din idolii lui Cristi, Angus Young, in actiune. Pe atunci, IRIS insemna, pe langa Cristi si Nelutu, Mihai Alexandru (ch. solo, vocal), Valter Popa (chitara solo), Doru "Boro" Borobeica (ch. bas). de pe acest album sunt de remarcat: STRADA TA, IN PARC, ZI SI NOAPTE.

Un an mai tarziu IRIS realizeaza cel de-al treilea album, intitulat NU TE OPRI, inregistrat in aceeasi componenta ca si IRIS II. Discul contine opt piese, dintre care se detaseaza FLOARE DE IRIS, UITA TOT CE-A FOST, EU SI CU TINE, PLOAIA DE VISE.

In zilele fierbinti din decembrie 1989-ianuarie 200, IRIS inregistra in studioul Tomis, IRIS IV, fara Mihai Alexandru, dar cu Cristi, Nutu, Boro si Valter. Si acest album contine piese care au devenit hituri, precum: DE CE OARE AI PLECAT?, VINO IAR, ROCK AND ROLL, CINE MA STRIGA IN NOAPTE?.

In 1992, la concertul aniversar IRIS 15 ANI, la Sala Polivalenta din Bucuresti au asistat 10.000 de spectatori, 2000 ramanand fara bilete. Aceasta contituie un record de audienta pentru un grup romanesc, neegalat pana in prezent. In acelasi an,in cadrul festivalului de la cannes, IRIS ocupa locul II la sectiunea rock si ii este consacrat un reportaj ce a fost difuzat pe celebrul post MTV.

Al cincilea album, intitulat 1993 este realizat in accceasi alcatuire ca si IRIS IV, dar cu inca un chitarist, talentatul Dan Alex Sarbu, care, catva timp mai tarziu se va pierde undeva prin Italia. Acest disc contine trei dedicatii: HARLEY DAVIDSON (pentru Marco), VALURI (dedicata lui Adrian Ilie), IRIS NU PLECA (dedicatie pentru Roberta), precum si alte piese ca PENTRU FANI, COMBOY, SUFLETE DE GHEATA. IRIS concerteaza in Italia si in cadrul turneului gigant Malboro, in marile orase din Romania.In iulie 1996, la initiativa lui Dorian Ciubuc, IRIS semneaza cu Polygram un contract pe 6 ani. In acesti ani IRIS trebuie s inregistraze 6 albume pe care Zone Records le va dsitribui atat in tara, cat si in strainatate. Primul disc la PolyGram (al saselea din cariera)a fost lansat pe 22 noiembrie si, in premiera pentru un grup romanesc de rock, albumul LUNA PLINA a fost lansat pe Internet. LUNA PLINA, inregistrat in studioul CMMC si masterizat la Q-Bic Sound studio, contine 13 piese ditre care 12 sunt in limba romana si uan in limba engeleza (DON'T BELIVE A WORD-preluare Thinn Lizzy). Cu certitudine, acesta este cel mai bun disc IRIS (de pana atunci), aclitatea sunetului si graficii fiind de nivel international. Dintre piesele albumului sunt de remarcat: SOMN BIZAR, SA NU CREZI NIMIC, VIS PIERDUT, NU VOR SA MEARGA PE SARMA.

In octombrie 1998 este lansat MIRAGE, un album caracterizat prin unitatea pieselor, cat si prin orchestratiile excelente. Formula este aceeasi, apare insa Mihai Godoroja, in calitate de co-autor al pieselor. Piesele de rezistenta de pe acest album sunt ORANGE, MADRIGAL, SUN RA.

Pe 17 octombrie 1997, IRIS a aniversat 20 de ani de existenta, în cadrul unui concert organizat la Sala Polivalenta din Bucuresti. La spectacolul aniversar au participat membrii actuali ai formatiei - Cristi Minculescu, Doru Borobeica, Valter Popa si Ionel Dumitrescu - precum si membrii fondatori - Nutu Olteanu, Emil Lechinteanu si Sorin Chifiriuc. Timp de aproape doua ore si jumatate, cei peste cinci mii de spectatori prezenti în sala au putut asculta prima piesa a grupului, intitulata Corabia cu pînze si melodii mai recente ca Floare de Iris, Calatorul, Trenul fara nas, Speranta, De ce oare ai plecat?, Sa nu crezi nimic, Baby, Baby.

La cateva saptamani dupa concert apare albumul 20 DE ANI. Materialul contine 13 piese, selectate din repertoriul concertului aniversar "Iris - 20 de ani", care a avut loc pe 17 octombrie 1997, la Sala Polivalenta din Capitala. Acestea sînt: Pamîntul îl cuprind, Calatorul, Trenul fara nas, Speranta, Iris, nu pleca, Pe ape, Mirage (piesa foarte recentă), Cine ma striga în noapte, Valuri, Floare de iris, Tot zbor, Baby, Somn bizar. Înregistrarile pieselor cîntate de invitatii speciali în concert Sorin Chifiriuc, Nutu Olteanu si Emil Lechinteanu - nu au fost incluse pe "Iris - 20 de ani", ele urmînd sa faca parte, eventual, dintr-o viitoare editare discografica.

In 2000 se organizeaza probabil cel mai mare concert al unei trupe romanesti, mega-turneul ATHENAEUM impreuna cu albumul cu acelasi nume. Doi ani mai tarziu se lanseaza primul DVD al unei trupe romanesti, Digital Athenaeum, care contine reprezentatia de la Bucuresti a turneului Athenaeum, precum si o istorie ilustrata a trupei.
2001
turneu în tara cu proiectul ‘IRIS ATHENAEUM’ – acelasi spectacol de anvergura, unde fan-ii trupei, din diferite orase, au putut sa traiasca aceeasi bucurie ca cei din Bucuresti;
publicarea primului DVD din România - ‘DIGITAL ATHENAEUM’;
2002
(iunie) este lansat maxi– single-ul ‘Da, da, eu stiu!’;
video clip al piesei ‘Da, da, eu stiu!’;
(august) se înregistreaza, împreuna cu doi dintre membrii trupei URIAH HEEP – o trupa ce reprezinta o legenda a rock-ului universal, Mick Box – chitara si Bernie Shaw - vocal, piesa ‘Lady in Black’ (‘Doamna în negru’);
(septembrie) este publicat albumul ‘MATASE ALBA’, cel de-al noualea compact disc al trupei, o ‘matase alba’ ce învaluie în puritate si adevar toti cei 25 de ani de activitate;
‘(...) Un format nou si un limbaj vizual evoluat, mascând metaforic numele albumului într-o prezentare duala; ‘MATASE ALBA’ este reprezentat atât clasic, ca materie prima în mâna croitorului, cât si simbolic, sub aspectul unei lupte a modelului feminin cu propria imagine.’ (Razvan I.)
video clip, împreuna cu Mick Box si Bernie Shaw, al piesei ‘Lady in Black’;
(27 septembrie) concertul aniversar ‘IRIS - 25 de ani’, pe Aeropeortul Baneasa, cu participarea extraordinara a grupului URIAH HEEP.
2003
este anul unei noi premiere discografice, pentru un artist din România – cvadruplul album ‘Iris 4Motion’, un proiect inedit si ambitios, alcatuit din 4 albume solo, ale fiecarui membru al trupei, proiect în care au fost implicati si artisti invitati si care a demonstrat, înca o data, ca Iris are resurse serioase de inspiratie si o mare deschidere catre nou si deosebit.
2005 marcheaza aparitia celui de-al 14-lea album al grupului – Iris Maxima, un omagiu adus de catre formatie suporterilor sai, o analogie între lumea sportului si cea a muzicii, între viata de sportiv si cea de artist, sintetizata în 13 cântece noi.
(randurile care urmeaza reprezinta o parere personala) Dupa aceste reusite, trupa intra intr-o nemeritata si fortata mediocritate. Albumele care vor urma sunt din ce in ce mai slabe, concertul aniversar IRIS25 si albumele Matase Alba si 4Motion nu mai prezinta aceeasi trupa care canta la un moment dat Pe Ape sau Trenul fara Nas. Varsta si contractul cu ZoneRecords isi spun cuvantul.


        

7)Cargo

Cargo 


In toamna anului 1985 lua fiinta la Timisoara trupa Cargo din initiativa celui ce reprezinta pilonul si sufletul formatiei, Adrian Barar.
Prima componenta a fost: Carol Bleich - baterie, Octavian Iepan - chitara, Tibi Gajdo - chitara bass, Dinel Tollea - clape, Nae Ionel Tarnotzi (ex-Progresiv TM / Pro Musica) - voce si, bineinteles, Adrian Barar - chitara.
In aceasta perioada a fost compusa piesa instrumentala Portile de Fier precum si cantecele Fotografia, Dincolo de oglinda, Ninge si Inchis - Caz de boala, piese care nu au fost inregistrate niciodata.
Insa Carol Bleich a hotarat ca este mai bine sa-si incerce norocul peste hotare si astfel la tobe a venit Peter Kocsef (ex-Progresiv TM). La bass, in locul lui Tibi Gajdo, a venit Tibi Bako, iar Adrian Barar canta si la voce si la chitara. Dupa putin timp solist vocal a fost adus Leo Iorga. Cargo a inceput sa cante prin tara.
Ajutati de Socaciu, Cargo au inregistrat piesa Brigadierii in studio, la Radio Romania. Tot atunci au inregistrat si Buletin de stiri. In 1988 au cantat la Costinesti, insa la Teatrul de Vara s-a petrecut o scena in urma careia autoritatile le-au interzis sa mai concerteze pana la sfarsitul sezonului.
In toamna aceluiasi an, cei din trupa Compact aveau un turneu in U.R.S.S., iar solistul lor era indisponibil, astfel ca l-au imprumutat pe Leo Iorga. Cum interdictia expirase, Cargo au fost si ei cooptati intr-un turneu prin tara, vocalist folosindu-l pe Mircea Nedelcu. Compact s-au intors in tara, dar Leo Iorga nu s-a mai intors la Cargo.
Reintorsi la Timisoara, Cargo au organizat un concurs pentru postul de vocalist. Astfel a fost descoperit Ovidiu Ioncu, poreclit "Kempes" datorita frizurii asemanatoare cu a fotbalistului Mario Kempes cat si indemanarii intr-ale fotbalului.
Acesta venea de la o trupa mica din Arad, Capricorn. In vara anului 1989 au urmat concerte in Costinesti. Acolo Dinel Tollea a compus piesa Doi prieteni, Adrian Barar a scris Ana si impreuna cu Raul Dudnic - care avea sa li se alature - au compus 1989, un cantec ce avea sa prevesteasca evenimentele din decembrie.
In 1990 au fost o perioada plecati in Yugoslavia, apoi la Timisoara au concertat alaturi de doua puternice trupe sarbesti, Riblja Corba si Bajaga i Instructori. Dupa aceea a urmat un turneu prin Franta. Cu Raul Dudnic (ex - ABRA) la bass si Adrian Popescu (ex - Metamorf) la chitara-armonie au inregistrat in studiourile franceze o mare parte din materialul muzical ce urma sa devina primul lor disc.
Gazdele au editat un disc single continand piesele "Ana" si "Doi prieteni". In locul lui Kocsef la baterie a fost adus aradeanul Octavian Pilan de la trupa Pacific. In 1991 au concertat la Festivalul Rock Povestiri din gara de la Bucuresti, festival de la care au fost nelipsiti pana in 1995.
In 1992 au lansat primul album, "Povestiri din gara". Tot atunci au inceput colaborarea cu Ramon Radosav, care canta la vioara in spectacolele lor. Dinel Tollea a plecat si s-a stabilit in Elvetia, iar dupa scurt timp la clape a venit Cristian Pup.

Destin

In luna mai a anului 1995 a aparut al doilea album Cargo, editat si pe CD, denumit "Destin". Ghinionul a lovit din nou trupa; la putin timp dupa lansarea albumului, intr-o seara ploioasa, Kempes a avut un accident grav cu motocicleta. Dupa o evolutie atat de spectaculoasa, iata ca acum solistul trupei se zbatea intre viata si moarte.
Insa moartea, intocmai ca in piesa "Destin", a fost invinsa. A urmat apoi un extraordinar concert in semn de solidaritate ce a avut loc la Sala Polivalenta in care alaturi de Cargo au cantat Mircea Nedelcu, Berti Barbera, Leo Gherasim, Zsolt Gaspar, Adrian Igrisan, Vali Sterian, Iris, Weinberger, Tiberiu Bitte si altii.
Dupa acest concert, Adrian Igrisan (ex-RIFF) a ramas la Cargo si a ocupat locul de chitarist-armonie, cantand si cu vocea, singur sau alaturi de Kempes. Abia prin toamna Kempes a reusit sa cante doua piese la Festivalul Rock '95. Tot cam pe atunci au inregistrat doua piese unplugged, "Batacanda" si "Clasa muncitoare", incluse mai apoi pe compilatia "Unplugged Romania".
Fiindca se apropiau sarbatorile de iarna, Cargo au compus doua colinde, "Lui" si "Capra", care au facut parte din compilatia "Darul Magilor".
In 1997 impreuna cu trupa de hip-hop R.A.C.L.A. vor compune piesa "Anarhia", un mixaj de rock si hip-hop foarte bine realizat. In vara aceluiasi an, la Costinesti, vor participa la un concert maraton.
Din nefericire, in aceeasi perioada, la Neptun, se stingea din viata, incercand sa-si salveze fiul de la innec, Dinel Tollea. La sfarsitul anului, basistul lor, Ramon Radosav, care se alaturase trupei in '93, a plecat in America, locul lui fiind ocupat de Alin Achim (ex-Amala).
In 1998, de Sanziene, vor lansa albumul "Ziua vrajitoarelor" si o brosura intitulata "Jurnal de bord" cu textele tuturor cantecelor si biografia oficiala a trupei. Noua casa de discuri cu care au incheiat contract, Media Pro Music Bucuresti, va reedita toate albumele Cargo atat pe caseta cat si pe CD, din acel moment trupa fiind nelipsita de la concertele realizate sub egida concernului Media Pro.
Recunoscandu-li-se meritele, la prima editie a Premiilor Muzicale Ballantine's (de altfel si singura organizata) au fost nominalizati la trei categorii: trupa rock a anului, cantecul anului (Ziua Vrajitoarelor) si solistul anului.
1999 va aduce, printre alte concerte sustinute pe litoral, si reintalnirea cu publicul timisorean, dupa o lunga absenta, cu prilejul Festivalului Vinului Timisoara 1999. A fost un moment emotionant, reactia publicului luandu-i putin prin surprindere pe membrii formatiei, fiind cea mai bine primita trupa din programul ce s-a intins pe parcursul a trei zile, program in care au mai evoluat si alte trupe consacrate pe scena muzicala romaneasca.
Cu prilejul acestui concert a fost prezentata in premiera si o piesa ce va fi inclusa pe albumul ce va aparea in 2001, intitulata "Cine esti tu". Tot din acel an au fost nelipsiti de la Festivalul Berii Kaiser Arad. Daca doriti sa aflati si alte aspecte inedite din viata trupei puteti consulta Jurnalul de bord.
In 2000, pe langa Festivalul Berii Kaiser Arad si concerte organizate de Media Pro, una din cele mai rasunatoare prezente a fost cea de la Festivalul Berii Timisoara 2000. Tot in 2000, in 12 noiembrie, a avut loc in clubul The Note din Timisoara un concert cu prilejul caruia au fost prezentate publicului timisorean piesele "Mama" si "Baga-ti mintile-n cap".
De mentionat este si faptul ca in cadrul concertului, ce a durat aproape 150 de minute (fiind bisati de doua ori), au cantat si piesa "Astazi si maine", balada foarte rar cantata in concerte.
In 10 decembrie 2000, cu prilejul DeFest - 33 de zile de serbari timisorene, Cargo isi lanseaza noul maxi-single intitulat "Baga-ti mintile-n cap" si "Colinde 2000", sub egida casei de discuri Media Pro Music.
In 15 decembrie 2000 are loc lansarea oficiala si la Bucuresti. Noaptea de Revelion si-au petrecut-o in orasul florilor, participand la concertul sfarsitului de mileniu.
Pe 30 iulie 2001, dupa concertul de la Festivalul Motociclistilor de la Sibiu, chitaristul Adrian Igrisan cade de pe motocicleta, fracturandu-si piciorul si fiind indisponibil cateva luni. Dupa recuperarea partiala, el concerteaza in continuare cu piciorul incomplet refacut, deoarece necesita o complicata operatie care nu se poate efectua in Romania. Urmeaza o perioada in care va concerta stand pe scaun.
In urmatorii 2 ani, trupa strabate tara in lung si-n lat, concertand in toate cluburile in care sunt primiti. Bucurestiul ii adopta si apare zvonul ca trupa se va muta in Capitala in cursul anului 2002, dar acest lucru nu s-a intamplat.
Verile le petrec pe litoral, concerteaza la cele 2 Festivaluri ale Motociclistilor organizate langa Bucuresti (de aici apare ideea piesei "Calare pe motoare" ce va fi inclusa pe viitorul album). In primavara lui 2003 in Backstage se prezinta 2 piese noi "Fraiere, fraiere" si "In gat sa ti-o proptesc", piese ce sunt primite cu retinere de public, datorita versurilor mult prea "pop".
Destinul loveste inca o data, Ovidiu Ioncu "Kempes" pleaca in Australia alaturi de sotie, lasand in urma o trupa si o mare indurerata de fani. Adrian Igrisan paseste in lumina reflectoarelor, ocupand postul de vocalist/chitarist. Desi primit cu raceala si adesea comparat cu Kempes, "Baciul" a fost capabil sa schimbe parerea fanilor despre calitatile lui vocale.
Dupa 5 ani, pe 5 decembrie 2003 se lanseaza albumul cu numarul 4, "Spiritus Sanctus", sarbatorit cu un concert cu sala plina la Palatul Copiilor, unde mai mult de jumatate din fanii veniti vor ramane pe afara, din cauza aglomeratiei.
Publicul primeste foarte bine noul album, videoclipul piesei "Daca ploaia s-ar opri" fiind difuzat frecvent pe posturile muzicale.
In 2005 recidiveaza din nou, obtinand inca o data premiul pentru cea mai buna trupa rock la MTV Romanian Music Awards. Tot in acelasi an primesc Discul de Aur pentru vanzarile albumului "Spiritus Sanctus".



8)Pheonix
Phoenix 




Phoenix a reusit pentru prima data sa realizeze o sinteza organica si convingatoare intre folclorul arhaic romanesc si muzica moderna. Gama modalitatilor de exprimare este enorm de larga, pornind de la formule "unplugged" de chitare electrice si acustice, vioara si instrumente de suflat, pana la combinatii de formula "rock" (chitare electrice, tobe, percutie, bas) cu coruri si orchestre sinfonice. Membrii:

Nicolae Covaci

Chitara, voce, compozitie, fondatorul si liderul formatiei. Membru din 1962.
Mircea Baniciu

Voce. Membru din 2001, anterior intre anii 1971 si 1976 respectiv in anii ‘90.

Ovidiu Lipan Tandarica

Baterie. Membru din 2001, anterior intre anii 1974 si 1978 respectiv intre anii 1984 si 1998.
Mani Neumann

Vioara, flaut, voce. Membru din 1989, anterior intre anii 1978 si 1981. Activ la formatia Farfarello.

Josef Kappl (Ioji)

Bass, voce, compozitie. Membru din 1970, cu mici intreruperi.
Membrii in trecut

  • Bela Kamocsa Baterie, Bas 1962-1970
  • Moni Bordeianu Voce 1962-1970
  • Doru Cresneac Chitara 1963-1965
  • Pilu Stefanovici Baterie 1963-1968
  • Claudiu Rotariu Chitara 1963-1968
  • Dorel Vintila Zaharia Baterie 1965-1970
  • Günther Reininger Pian, orga electronica 1966-1974
  • Helli Mosbrucker Baterie 1966-1970
  • Costin Petrescu Baterie 1972-1974
  • Ovidiu Lipan Baterie 1974-1978 ; 1984-1998
  • Erlend Krauser Vioara, Chitara 1976-1978
  • Dzidek Marcinkiewicz Keyboards, bas, voce 1985-1999
  • Volker Vaessen Chitara bas 1992-2000

In 1961 Nicu Covaci (n. 1947) si Kamocsa Camo Bela (n.1945), elevi la scoala medie nr.2 din Timisoara, pun bazele un "formatii de chitari electrice" (dupa "modelul" The Shadows).
1962 - se pun bazele formatiei de elevi "Sfintii" in cadrul brigazii artistice de elevi de la scoala nr.2 din Timisoara.

1964 - primele inregistrari in radio (`Stiu ca ma iubesti si tu`).

In perioada 1964 - `66, Phoenix aveau sa cante aproape seara de seara prin cantinele studentesti sau cluburile timisorene, mai tot ce ascultau pe la radio Novisad sau primeau din Occident : Beatles, Rolling Stones, Kinks, Byrds, Monkees sau Animals. De altfel, si primele lor compozitii erau tributare acestor trupe.

1968 - Marele premiu al festivalului national studentesc de la Iasi.

Primul lor concert bucurestean, din 1965 la IATC, avea sa le aduca admiratia lui Cornel Chiriac si invitatia de a "trage" ceva in studioul radio. Au inregistrat: "Stiu ca ma iubesti si tu", urmata la scurt timp de cele doua prelucrari folclorice: "Dunare, Dunare" si "Bun e vinul ghiurghiuliu".
Tot atunci, vor incepe o colaborare fructuoasa cu textierul Victor Carcu, concretizata prin primele mari hit-uri ale trupei : "Vremuri", "Si totusi ca voi sunt", "Nebunul", "Floarea stancilor" si "Canarul", inregistrate pe doua EP-uri Electrecord, al caror prim tiraj s-a epuizat in cateva zile.
Decembrie 1967 avea sa fie luna primului turneu de amploare, in mai multe orase banatene, incheiat in triumf prin doua concerte la Timisoara. La prima confruntare nationala a trupelor rock, Festivalul National de arta studenteasca de la Iasi, din aprilie 1968, castiga "Marele Premiu" si premii speciale de interpretare, tinuta scenica si compozitie, intrecand, printre alte trupe pe: Rosu si Negru, Coral si Mondial. Se lucreaza apoi intens, in colaborare cu Teatrul de Stat din Timisoara, la transpunerea scenica a unei "operete rock", "Omul 36 / 80".
In 1969, locul lui "Pilu" este luat de Dorel "Baba" Vintila Zaharia (n. 1943, ex - Sideral, Cometele, student la Politehnica). Datorita insistentei fanilor sai Phoenix este invitata tot mai des in Bucuresti, aparand in mai multe emisiuni muzicale TV ale regretatilor Alexandru Bocanet si Tudor Vornicu. In plus, regizorul Manole Marcus solicita formatiei sa scrie muzica filmului "Canarul si viscolul", unde exista si o secventa de cateva secunde in care apar si membrii trupei.
La prima editie a Festivalului Club A, Phoenix obtine "premiul de originalitate" pentru "Omul 36 / 80" si cateva premii individuale. Urmeaza o serie de turnee in intreaga tara care sporesc popularitatea trupei. Merita subliniate cele doua concerte sustinute in sprijinul sinistratilor inundatiilor din mai 1970, la care sala sporturilor din Timisoara s-a dovedit neincapatoare pentru cei ce doreau sa vada concertele Phoenix.
Dupa emigrarea lui Moni Bordeianu din toamna anului 1970, ambitiosul Nicu Covaci o ia de la capat cu "Spitzi", Cornel Liuba (tobe), Kovacs Zoltan (bas) si Laurentiu Butoi (oboi, flaut). Repertoriul se imbogateste cu: "Dorinta", "Stiu ca ma iubesti", "Aminteste-ti", "Niciodata" si "Ochi de tigan".
Participa la cea de-a doua editie a Festivalului Club A, in mai 1971, unde obtin mai multe premii individuale de interpretare. Dupa putin timp, este cooptat Mircea Baniciu (n. 31.07.1950, student Arhitectura), un folkist care insotea trupa in turnee, iar in octombrie 1971 se renunta la serviciile lui Zoli, Laurentiu si, putin mai tarziu, la Cornel, fiind adusi Joszef Kappl (n.1950, ex - Color, Clasic XX, student Conservator) si Costin Petrescu (n.1949, ex - Olympic”64, student Arhitectura).

Cu acest prilej se produce o modificare stilistica evidenta in sound-ul Phoenix, apelandu-se tot mai mult la folclorul arhaic, ritualurile pagane si obiceiurile precrestine, ceea ce dadea un plus de originalitate trupei. Este momentul in care se incepe o colaborare cu Institutul de Etnografie si Folclor si Catedra de Folclor a Universitatii din Timisoara pentru a se pregati un proiect ambitios, poemul rock "Cei ce ne-au dat nume", prezentat in premiera la Opera din Timisoara la 13 ianuarie 1972. In spectacol era prezent si Valeriu Sepi (n.1947, percutie, student Arte plastice), care avea sa vina cu o serie de idei originale referitoare la scenografie si costumatie, utilizand in spectacol: goarne, talangi si capre de lemn, fiind asimilat, pentru o perioada de timp, in trupa.
Dupa cum scria Octavian Ursulescu: "(poemul) ...isi propune sa valorifice o serie de obiceiuri traditionale, datini si aspiratii ale strabunilor ce ne-au dat nume. Avem de-a face nu cu o simpla mutatie de armonii in registru modern, ci cu o structurare contemporana a datinilor legate de ciclul anotimpurilor".
Acest spectacol avea sa fie prezentat in timpul turneelor anului 1972, in martie, la "Preoteasa", avand loc premiera bucuresteana. Si cum "tovarasii" pricepeau ceva mai greu sau ... poate ca se prefaceau ca nu pricep, a trebuit sa treaca aproape un an pana cand s-a obtinut aprobarea prezentarii poemului "Cei ce ne-au dat nume", pe scena Salii Palatului.
Tot atunci avea sa apara si LP-ul Electrecordului, unde lucrarea era cenzurata, redusa la jumatate, fata B a albumului completandu-se cu o versiune de 15 minute a marelui hit al anului, "Negru Voda". Bucurie mare, oricum, pentru ca acesta era primul disc LP scos de o formatie rock in limba romana.
Phoenix sunt trimisi sa reprezinte tara la Festivalul "Lira de aur", in mai 1973, la Bratislava (Cehoslovacia) si apoi la "Festivalul Discului", octombrie 1973, la Sopot (Polonia). Dar cum Ioji a avut proasta inspiratie sa se imbolnaveasca chiar in timpul festivalului de la Sopot, fiind inlocuit in concert de Bartha Tamas (Omega), drept pedeapsa, nu aveau sa mai fie trimisi nicaieri.
Luni, 19 noiembrie 1973, circa 5000 de tineri bucuresteni si-ar fi dorit sa obtina un bilet la Sala Palatului pentru a vedea "live" concertul Sfinx + Phoenix. Atunci, Phoenix au prezentat in premiera pentru bucuresteni "Mica Tiganiada", "Andrii Popa", "Pavel Chinezu”", "Strunga" si piesa care avea sa dea numele noului disc "Mugur de fluier". Noile piese ramaneau incluse in melanjul arhetipului folcloric desprinzandu-se insa substantial de temele folclorice originale. Era rezultatul colaborarii cu noii textieri, poetii timisoreni Andrei Ujica si Serban Foarta. Pe baza acestor piese, Covaci concepe un nou spectacol: "Introducere la un concert despre muzica veche la romani", unde venea cu o serie de instrumente traditionale: fluier, caval, ocarina, vioara, tambal.
Spectacolul nu a fost prezentat in forma sa finala datorita inceperii unei colaborari de durata cu "Cenaclul Flacara", Adrian Paunescu "mirosind" ca Phoenix i-ar putea aduce un plus de credibilitate in randul tinerilor. Si nu avea sa se insele pentru ca prezenta trupei Phoenix in cenaclu avea sa determine mutarea acestuia din salile de sport pe... stadioane, si acestea, deseori neincapatoare. Phoenix se aflau la apogeu. Tocmai primisera amplificatoarele si boxele Marshall care, ingrijite atent de George Calboreanu zis Svart, mare iubitor de jazz, considerat membru cu drepturi depline in trupa, asigurau un sound nemaiintalnit la noi pana atunci. De data aceasta Casa de Discuri Electrecord, profitand de prezenta trupei la un concert in Bucuresti, ii invita pe baieti in studio si reuseste sa inregistreze, in numai 24 de ore, albumul "Mugur de fluier".
In fiecare iarna, membrii trupei Phoenix si prietenii apropiati se retrageau la o cabana din Muntii Semenicului unde concepeau noile piese si spectacole. Iarna anului 1974-75 avea sa aduca pe Semenic un nou venit, Ovidiu Lipan "Tandarica" (n. 1953, ex- Rosu si Negru, scoala de muzica), adulatul publicului rock din tara, care dupa o idila fierbinte, si la propriu si la figurat, cu o temperamentala vedeta a muzicii usoare, accepta sa se stabileasca la Timisoara. In acea iarna avea sa fie conceput spectacolul "Zoosophia", titlu ce avea sa se schimbe in "Cantafabule", pe baza unor texte semnate de aceiasi Ujica si Foarta ce se refereau la semnificatia universala a animalelor mitice: inorog, vasilisc, cerb, aspida, pasarea roc, scarabeu, pasarea calandrinon, delfin etc. Spectacolul incepea cu o uvertura, o "invocatie" ce reunea toate animalele, urmata de evocarea fiecarui animal fantastic intr-o inlantuire metempsihotica. Dupa arderea tuturor simbolurilor in cenusa ancestrala ("Zoomahia"), renaste simbolul formatiei: ... pasarea Phoenix.
Poemul rock "Cantafabule" avea sa fie prezentat in premiera la sala Olimpia din Timisoara, in februarie 1975, iar dupa scurt timp la Bucuresti, la "Clubul Z" (Casa de cultura "Mihai Eminescu") si la "Preoteasa". Discul, si de data aceasta o premiera, primul dublu LP al rockului romanesc, va aparea dupa indelungi sicane ale Consiliului Culturii, ortografiat gresit, "Cantofabule".
Urmeaza aproape doi ani si jumatate de turnee neintrerupte, fie pe cont propriu, fie cu "Cenaclul Flacara". Intre doua concerte, uneori erau chiar cate doua pe zi, gasesc timp pentru a scrie muzica filmului lui Sergiu Nicolaescu, "Nemuritorii". In trupa avea sa fie cooptat si Erlend Krauser (chitara ritmica, vioara).
Doua dintre momentele de varf ale trupei le reprezinta spectacolul dat la Orastie, in 1976, pe ruinele cetatii Sarmisegetuza, cu ...dubasii din Faget si cel de la Alba Iulia (Blaj), de pe Campia Libertatii, din 1977, in sprijinul sinistratilor cutremurului catastrofal din 4 martie. Un an mai tarziu, Nicu Covaci se casatoreste cu o olandeza, si dupa un voiaj de nunta in Olanda, vine in tara pentru doua concerte cu stadioanele arhipline la Tulcea si Constanta. La plecare dispare cu tot cu trupa.
Amanunte spumoase despre istoria formatiei Phoenix si depre acesta disparitie misterioasa gasiti in cartea "Phoenix ... insa eu", scrisa de Nicu Covaci pentru editura Nemira in 1992.
Ramas in tara, Mircea Baniciu avea sa primeasca bobarnacele autoritatilor, astfel ca se intoarce la muzica folk. A reusit sa scoata doua discuri EP, patru LP-uri solo, si apoi alte trei cu "Pasarea Colibri". Despre amanuntele activitatii din Germania a lui Nicu Covaci si ale colegilor sai vom citi probabil in cel de-al doilea volum de amintiri al lui Nicu. Au activat acolo sub numele de Mad House si Transsylvania Phoenix (numele Phoenix fiind deja adjudecat de o trupa americana), scotand mai multe discuri si i-au cunoscut pe Manfred "Manni" Neumann (vioara, voce), "un neamt pe care l-am facut sa simta romaneste", dupa cum avea sa declare Covaci ceva mai tarziu, si pe Tom Buggle (bas), care aveau sa apara, alaturi de Nicu si Tandarica, pe albumul "Transsylvania Phoenix".
De o mare incarcatura emotionala avea sa fie revederea din Parcul Tineretului, de la Festivalul "Rock “91", cu Dieter "Dixie" Krauser (bas, ex-Pro Musica), doua foste componente ale formatiei feminine Catena: Ortansa Paun si Anca Vijan (backing vocal), Manny Neumann (vioara), Mircea Baniciu (voce) si neobositul "Tandarica" (tobe). Publicul i-a primit precum vechii greci pe eroii "razboiului Troiei" si cam aceeasi atmosfera a fost si in timpul stralucitorului turneu "Champs", din 1992, cu un "varf" pe stadionul "National" din Bucuresti, in care "Dixie" este inlocuit de "autenticul" Kappl.
Urmeaza multe alte reveniri, unele extrem de reusite altele ceva mai putin, cum au fost incercarile de asimilare in trupa a vocalistilor Dragos Badoi sau Toni Putrino. Dupa editarea albumului dublu, "Symphoenix - Timisoara", alte momente emotionante le-au reprezintat "intalnirea de 30 de ani" de la sala Polivalenta, unde au putut fi vazuti aproape toti fostii componenti ai trupei, mai putin Mircea Baniciu, intrat se pare intr-un lung conflict cu Nicu Covaci, si concertele sustinute de Phoenix in compania unor orchestre simfonice.

In anul 2000, Nicu Covaci, care considera ca a ramas unicul Phoenix autentic, renuntand la colaborarea lui Ovidiu Lipan Tandarica si Joszef Kappl, efectueaza un nou turneu in Romania, prilej cu care prezinta cateva compozitii noi si noua sa trupa. Turneul se intrerupe din cauza unui conflict intervenit intre Nicu Covaci si organizatori. Un an mai tarziu CD-ul "In umbra marelui urs", nu beneficiaza de lansare din cauza altor diferende intervenite intre muzician si Cat Music.

Pe 5 decembrie 2001, are loc in sala Operei Romane un concert privat surpriza in care se reunesc Nicu Covaci, Mircea Baniciu, Ovidiu Lipan Tandarica, Manny Neumann si basistul de jazz Eugen Tegu. Desi avusesera loc doar doua repetitii, acest concert a demonstrat ca, in conformitate cu mitul sau, pasarea Phoenix poate renaste din propria cenusa, generand sperante pentru un viitor in care salile de concert si stadioanele vor fi din nou arhipline la concertele Phoenix.

Pentru anul 2002, Nicu Covaci a anuntat concertul "Phoenix 40 de ani" la care vor fi invitati toti fostii componenti ai trupei si se asteapta premiera filmului "Imperiul vampirilor" realizat de Nutu Carmazan si Nicu Covaci.
Pe 12 noiembrie 2007, cu o saptamana inainte de concertul lor aniversar de 45 de ani, cei de la Phoenix au fost decorati de presedintele Traian Basescu pentru intreaga lor activitate muzica.




9)Directia 5

Grupul Directia 5 a luat fiinta in anul 1991, la Bucuresti. In 1992, lanseaza albumul "La vulturul de mare cu pestele in gheare", dupa care pleaca in Bulgaria la festivalul "Orfeul de aur", iar in octombrie prezinta doua piese noi la festivalul de la Bregenz, Austria, unde obtine premiul II, inregistrarile live fiind transmise de MTV.

In martie 1993 lanseaza albumul "Seductie". Piesa de pe album, cu acelasi nume, are un videoclip difuzat pe MTV, MCM, TVE.

In aprilie 1994 lanseaza albumul 'Pantofi de lac' produs de o societate romano-belgiana (actual producator al grupului), lansarea avand loc in aceeasi perioada in Romania Belgia si Luxemburg.

Pe 17 decembrie 1993, Teatrul Ion Creanga din capitala gazduieste "IN DI ANKA", un concert al grupului Directia 5. Materialul audio rezultat a fost folosit in editarea albumului "In Di Anka Live - The Best Of Directia 5" iar din materialul video s-au montat videoclipurile "In Di Anka si Pakistan".

Grupul a participat la 4 editii ale festivalului international Rock Bucuresti ('91/'92) si la festivalul international "Cerbul de Aur" Brasov 1994; singurul grup romanesccare a participat la faza finala a Festivalului "ROCK A L'EST". In acelasi an participa la Festivalul ROCK POP de la Bratislava, Slovacia si la Festivalul "Merce de la Barcelona".

In paralel Directia 5 incepe colaborarea cu Loredana Groza.

In 1999, dupa o pauza discografica de cinci ani, Directia 5 revine cu un nou album intitulat "Superstar", in componenta: Marian Ionescu (chitara bass), Tete (tobe), Nicu Damalan (chitara) si Cristi Enache (voce).

Albumul contine 9 piese noi si 3 remix-uri de pe albumele anterioare iar lansarea a fost precedata in luna mai de aparitia unui maxi-single, continuand prima piesa extrasa "Altul mai bun" (Vreau o schimbare), cinci remix-uri precum si noile variante ale pieselor "Seductie" si "Lisabona".

Cel mai recent album Directia 5, "Cantece noi cu Directia 5" (lansat in 2000), i-a readus pe cei de la Directia 5 din nou in topurile romanesti. Albumul contine 11 piese si un "cadou din partea grupului", o melodie numita "Te voi astepta".

Primul extras de pe album a fost "Daca ai sti", cu care grupul a obtinut locul al lll-lea la Festivalul Mamaia 2000, la sectiunea Rock. Au urmat "Poti sa visezi" si "Am nevoie de tine", un cantec care pentru multi a devenit melodia lor de suflet, fiind extrem de difuzat pe posturile TV si statiile radio. "Langa mine", duetul cu Paula Seling, si "Obsesia" reprezinta a 4-a si a 5-a piesa de pe acest disc care a avut parte de videoclip si au avut din nou un mare succes.
Directia 5 a ajuns la al 9-lea material si la al 14-lea videoclip. ? Esti stilul meu ? este piesa ce da numele maxi-single-ului si a aparut pentru prima data pe compilatia ? Zi-le de vara ?. Videoclipul piesei a fost realizat de Magma Production, in regia lui Lucian Blaga, in discoteca "No Problem" din Constanta. Despre Directia 5 nu mai sunt multe cuvinte de spus. Baietii si-au demostrat de-a lungul timpului talentul, ambitia, daruirea si profesionalismul. Pagini intregi de revista si de ziar au fost ocupate cu datele lor personale, hobby-uri, activitati. Orice cantec Directia 5 se tranforma in hit. Este fara indoiala cea mai de succes trupa rock la ora actuala in Romania si una dintre trupele cele mai longevive si mai iubite din toate timpurile. Cristi Enache, Marian Ionescu, Nicu Damalan si Marius Keseri au avut un an 2000 plin. Inceputul lui 2001 a fost parca si mai de succes, odata cu un concert live care a spulberat pur si simplu orice concurenta.
Anul 2001 a continuat la fel de bine pentru trupa si s-a incheiat "pe val" cu super albumul "Octombrie".
Anul 2002 a insemnat un proiect inedit pentru Directia 5: un concert live si un album, ambele impreuna cu zece din cele mai in voga voci feminine ale momentului in Romania. Finele anului au adus fanilor o surpriza de proportii. Dublul album aniversar "De 10 ani" grupeaza 31 din cele mai cunoscute piese Directia 5, intr-o istorie discografica a trupei din primul deceniu de activitate. 



10)El Negro


El Negro Genuri muzicale: Reggae
Artisti similari: UB40, Daddy Yankee, Sean Paul, Don Omar,
Formatia s-a infiintat in februarie 1999 in formula: Bogdan Negroiu si Stevie Bass, abordand un sound absolut nou, aparte si fresh pentru o piata romaneasca dominata de facila muzica dance a momentului.
EL NEGRO debuteaza in Franta pe canalul MCM cu un remake al piese "Spune-mi cine esti" si evolutia trupei face ca distribuitorii SONY MUSIC in Romania sa le propuna un contract de 3 ani, timp in care apar 2 albume sub marca Cat Music: "Reggaesonic" - 2000 si "Reggae bum, bum" - 2002, iar in 2003 casa de discuri RBA Records produce pentru EL NEGRO - LP-ul "Fuga in Jamaica"
Dupa o activitate foarte bogata concertistic si prezente media care aduc notorietatea unei trupe profesioniste si emblema de "singura trupa reggae din Romania" in 2004 urmeaza un moment definitoriu pentru ceea ce este EL NEGRO azi, Bogdan Negroiu ramanand singurul frontman al trupei si de altfel liderul si nucleul trupei.
Trupa se detaseaza total de mesajele muzicale simple si generale gasindu-si resurse de expresie pentru un public aparte, atent la problemele sociale,de identitate si evadari din cotidianul din ce in ce mai rutinat
Nu doar textele sunt centrul de greutate al noii formule ci si soundul devine unul special, derivat si din faptul ca intreaga trupa are studii muzicale solide, partea orchestrala bine inchegata fiind un lucru emblematic si apreciat la EL NEGRO dintotdeauna in showbiz-ul romanesc.
In anul 2005 cei 7 componenti incep repetitii intense si lucru la un album nou in studioul Zion Records iar la sfarsitul anului apare prima piesa, "Ploaia" - o piesa care desi necontractata de nicio casa de discuri la momentul acela se infiltreaza foarte repede in playlisturile publicului si absolut surprinzator pentru un produs independent intra pe piata de radiouri.
Clipul piesei din 2006 filmat in inchisoarea Doftana, evientiaza 'un EL NEGRO' aparte si surprinde cu un mesaj nou, un mood reggae autentic si binevenit pe o piata muzicala romaneasca aflata intr-o evidenta progresie calitativa.
Practic identitatea trupei (legata pana atunci de hitul "Mi-e dor de tine") devine "Ploaia", un cantec care genereaza o serie ampla de concerte de cluburi in care se evidentiaza o trupa reggae credibila, matura si speciala.
Dureaza 2 ani ca un nou LP sa fie gata, casa de discuri A&A Records investind in albumul "ANTIPANICA" resurse importante pentru a aduce EL NEGRO din nou pe piata media.
Rezultatele se vad imediat, concertul de lansare al albumului este un succes, un rol important avand si videoclipul noului E.P. - "Lasa-ma" un cantec care continua linia stilistica reggae old school, un fusion de sound modern si sunete traditionale de chitari, orga si suflatori.
Bogdan Negroiu (voce si chitara), Radu Niculescu (bass), Alexandru Borsan (clape), Bogdan "Maiden"Sandu (chitara), Daniel "Bevis"Olteanu, Sofian Miron (saxofon), si Sebastian Serafimovici (trompeta) sunt cei 7 membrii EL NEGRO, un proiect relaxat si deschis care colaboreaza cu multi muzicieni, concertele trupei fiind autentice show-uri in care regasim uneori chiar si 12 artisti pe scena.
ANTIPANICA nu este doar numele celui mai recent album EL NEGRO (2008) ci si un concept pe care trupa il propune ca un manifest sonor, alternativa si semnal de alarma pentru o societate din ce in ce mai incrancenata, sablonata si dominata de artificial, panica, efect de turma si ura.
LP-ul ANTIPANICA contine 14 piese (2 dub edituri, un feat cu elvetianul Ranking Sound, un remake dupa "Buna seara, iubito", hitul "Ploaia" si cel mai recent E.P. - "Lasa-ma") si poate fi scultat si pe site-ul official al trupei www.elnegro.ro, o pagina web aparte in acelasi spirit original cu care se identifica trupa EL NEGRO



va urma.....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu